Primates en Borneo team - Reisverslag uit Bitung, Indonesië van heidi riele - WaarBenJij.nu Primates en Borneo team - Reisverslag uit Bitung, Indonesië van heidi riele - WaarBenJij.nu

Primates en Borneo team

Blijf op de hoogte en volg heidi

16 Augustus 2012 | Indonesië, Bitung

Afzien, dat is het eerste wat nu in mij opkomt.
Ik heb vanaf mijn vorige vrije dag er nu al weer negen gewerkt, morgen nog 1 dag en dan heb ik zaterdag een vrije dag.
Eindelijk, want het is echt afzien, niet zo zeer het werk maar de hitte en het heuvel/trappen op en af lopen. Maar ja wie wordt er nu 's morgens gewekt door het geluid van prachtige vogels en het geluis van de Gibbons, en kan werken in zo'n prachtige omgeving, dat maak je niet elke dag mee, dus ik mag niet klagen. Af en toe moet ik even stil staan bij het feit dat ik deze mogelijkheid heb en mag dit mag mee maken.
Ik weet nu wel waarom ik in Nederland geboren ben en niet in Indonesie of een ander oosters land, ik ben daar te fijn voor gebouwd :)
Ik heb inmiddels alle teams gehad en ik kan niet kiezen wat ik het leukste vind, het Primates team is werken met de Makaken en het Borneo team is werken met de Oerang Oetangs en de Gibbons en de beren. Het Primates team begint 's morgens om 6 uur om 11 zakken met gras bladeren te verzamelen, het zweet druipt dan al van mij af, daarna voer je de Makaken en dat doe je door ze zijwaarts te benaderen anders laten ze al gelijk hun tanden zien. Je maakt dan een beetje een kussend geluid en dan worden ze wat rustiger, je moet dan oppassen als je het oude voer weg haalt dat ze je niet grijpen. Als ze de takken/gras niet loslaten moet je het laten liggen. Soms zitten ze achter in de kooi en als je er voor staat springen ze ineens naar voren, dus dat is in het begin schrikken geblazen. Later ga je iets bedenken om ze bezig te houiden door ergens voer in te verstoppen, dan moeten ze iets doen om het te krijgen.
Team Borneo is ook gras/bladeren verzamelen 's morgens maar dan maar 2 zakken, dus dat scheelt al weer maar zweten doe je zowieso. Daarna de berenkooi schoon maken en er nieuw voer neerleggen. Dan de Gibbons eten geven via een emmertje dat boven in de kooi wordt gehesen. De Oerang Oetangs geef je eten boven op de kooi. Ook daarvoor bedenk je 's middags waar je het eten in kunt verstoppen om ze bezig te houden.
De Oerang Oetangs zijn inmiddels 2x ontsnapt, de eerste keer werden we gewaarschuwd en moesten we terug naar het vrijwilligershuis. Maar de Oerang Oetangs weten dat iedereen altijd naar boven loopt, dus toen ik om keek liep er al een achter mij. Ik zette het op een lopen, maar je mag niet rennen want dan denken ze oh dat is leuk ik wil mee rennen en spelen. Gelukkig was er meteen een dierenverzorger bij, en was ik op tijd in het huis. De Oerang Oetang heeft toen alle was die buiten hing, afgehaald en door te tuin gestrooid. Het bijzondere was dat dit keer wij gevangen zaten en de 2 Oerang Oetangs buiten vrij rond liepen ha ha. We hebben 2 uur opgesloten gezeten en daarna was de kust weer veilig.
Gistermiddag zijn we met de groep naar het Tangkoko nationale park geweest, we hebben daar met een ranger door het oerwoud gelopen en de Makaken, spookdiertjes en neushoornvogels in het wild gezien, geweldig!! Mijn vorige vrije dag heb ik gesnorkeld en de prachtigste vissen gezien, ik zat op een gegeven moment tussen een hele school kleine visjes, prachtig. Daarna een heerlijke massage gehad zodat ik er weer fris tegen aan kon. Het is heel gezellig met de groep die we hebben, ieder heeft zo zijn eigen verhaal en motivatie om dit te doen, heel erg leuk en interessant de laatste week blijf ik met nog maar 4 vrijwilligers over, in september komt er pas weer een grote groep nieuwe vrijwilligers. Nu gaan we zo naar een film kijken dus ik ben benieuwd. Voor jullie allemaal de hartelijke groeten en tot mails, heel veel liefs, Heidi

  • 16 Augustus 2012 - 13:15

    Elli:

    Hoi Heidi,

    Je zal mijn naam niet elke keer tegenkomen maar weet wel dat ik alles lees. Zeker interessant maar ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta. Niks voor mij en ik zou doodsangsten uitstaan! Daarom vind ik het ook zo bijzonder knap van je dat je het toch maar allemaal doet. Top! Wat hitte betreft kunnen we er hier ook over meepraten. Aankomend weekend wordt het zelfs een paar dagen 33 graden! Verder alles goed hier in Ellecom. Luuk is van de week 18 geworden en heeft zijn eerste rijles achter de rug. Volgende week introductie op de HAN in Nijmegen en dan is het luie leventje weer voorbij voor hun. Lekker weer een beetje regelmaat, voor iedereen beter.

    groeten ook van Herman!

    doei!
    Elli

  • 16 Augustus 2012 - 13:16

    Henkiepenkie:

    Die Heidi toch, helemaal op haar plek. Ondanks je harde werken daar kun je ook genieten. Wat gaat de tijd toch snel en het leven hier raast maar door. Heb je daar wel een goed benul van tijd of gaat die ook zo snel voorbij. Je zult wel enorm bruin thuiskomen met al dat mooie weer. Hoe voelt het om door een Oerang Oetang achterna gezeten te worden, net als of je gewoon thuis bent toch !!!!!! ( misschien iets meer haar ). Heidi geniet nog verder van je avontuur want in Giesbeek gaat het goed. Nico is druk als een echte huisvrouw en vergeten worden ze niet. Het is wel eens goed een paar weken zonder moeder in huis des te meer is de bewondering voor jou als je weer thuiskomt. Liefs uit Angerlo.

  • 16 Augustus 2012 - 13:49

    Cher:

    Hoi Heidi,

    Selamat malam,......Wat een mooi verhaal weer geweldig dat jullie 2 uur opgesloten waren haha, en dat die oerang oetang achter jou aan zit had ik wel verwacht met die mooie blonde haren ha ha. Maar gelukkig ben je veilig in het verzorgingshuis terecht gekomen. Ja het zal zeker mooi zijn als je morgens wakker wordt in zo"n mooie omgeving. Ik zou zeggen blijven genieten. Jammer dat je moet afzien van de hitte maar goed dan heb je ook wat. Als het hier warm is dan lopen wij al te klagen althans ik praat even over mezelf. Hier is de hitte natuurlijk anders als daar, maar ik weet wat je voelt. Alleen niet voelt als je berg op moet en berg af.

    En ja dan het verzorgen van die dieren nou petje af voor je ik was al hard weggelopen. Maar ik ben blij voor je dat je het naar je zin hebt, en volgens mij zit je er nu al 2 weken met plezier toch???? Any way you can do it and go for it. Je zult wel ogen tekort komen van al het moois wat je ziet. De foto's zijn prachtig.

    Hier in negri Belanda is het eindelijk mooi weer dus volop genieten maar wel vreselijk benauwd en mijn geval heb ik er veel last van. Maar we blijven genieten en het blijft gelukkig lekker warm.

    Nou ik kan niet wachten tot jou volgende mooie verhaal en ik zeg vanuit Arnhem, selamat malam, dan selamat tidur tot gauw.....vriendin en ik heb absoluut respect voor je dat jij het maar even doet.........dikke xxCher

  • 16 Augustus 2012 - 15:23

    Yvonne:

    Petje af hoor Heide ,ja en je kunt niet zomaar even zeggen het valt me tegen kap ermee ga terug ,dus doorzettingsvermogen heb je zeker nodig.
    Gelukkig maakt de natuur en de spaarzame maar naar ik hoor bijzondere mooie vrije dagen een hoop goed.
    Dan weet je ook weer extra waarvoor je het doet toch?
    Dus soms benijd ik je,bij de leuke dingen,haha maar de zware angstige en schrikkerige momenten natuurlijk niet,
    tot de volgende keer
    lieve groet yvonne

  • 16 Augustus 2012 - 21:05

    Lidi:

    Hallo Heidi,

    Sorry dat we zo laat reageren. Denk niet dat we niet alles volgen want dat doen we vanaf het begin met veel belangstelling.
    Ik moest stiekem wel lachen, want in het eerste stukje schreef je dat je naar een andere wc ging vanwege een dikke spin. Vervolgens ga je zakken bladeren plukken in het oerwoud zonder spinnen?

    Ik vind het hartstikke moedig van je. Al dat sjouwen en werken aangaan zonder dat je precies weet waar je aan begint. Maar de uitstapjes die je maakt op je vrije dagen klinken wel heel bijzonder. Fijn dat je zo'n leuke groep hebt getroffen. Ik ben stiekem ook een beetje jaloers als ik de foto's zie want dan denk ik met weemoed aan Sri Lanka.

    Heidi geniet nog maar van de tijd die je nog hebt daar en we kijken uit naar alle verhalen over je ervaringen.

    Heel veel liefs van ons allemaal,

    Geert, Lidi, Dhan, Demian en Quinten

  • 16 Augustus 2012 - 22:49

    Jacqueline Albers (Hammink):

    Hoi Heidi,ik hoorde van Nico dat je al daar zit dus heb ik even naar jou site gekeken.
    Ik moet zeggen dat er mooie foto's op staan en leuk om te zien wat je daar allemaal doet.
    Ik vind het heel knap van je om daar zomaar alleen heen te gaan.
    Ik wens je dan ook heel veel plezier en wij bij de Worstepinne zullen Nico goed in de gaten houden!
    Mocht hij wat kilootjes verliezen zullen wij wat extra worst in zijn zakje doen.
    Groetjes van Jacqueline en ik moet ook namens Henk en Dinie jou heel veel plezier wensen!!!!!!

  • 17 Augustus 2012 - 13:20

    Jezus:

    Hoi Heidi, stuur mij ook zo'n aap die voor mij de was afhaalt!!! Het lijkt me erg leuk daar en zeker de natuur. Geniet er maar van want de tijd gaat snel. Mooie foto's.

    Groetjes Carla Fred Joris en ook de groeten van Opa

  • 17 Augustus 2012 - 13:38

    JLV:

    Hoi Heidi,

    Ik houd het kort, want je hebt zoveel te doen, te lezen, enz, enz, We volgen je helemaal, super goed!! Lieve grt jlv

  • 18 Augustus 2012 - 22:22

    Myrna:

    Wat een slavendrijvers daar zeg ;-) Ik geloof je dat het een onzettend gave ervaring is maar je moet er wel hard voor werken. Wat zal jij straks genieten van dat weekje echte vakantie. Of ga je de grijpgrage apen, de kleurige vogels en griezelige kruipers missen? Ach, alles heeft z'n charme. Ik heb Nico afgelopen week even opgepept dus je kunt rustig nog een weekje langer blijven :-).

    Veel plezier verder,
    Groetjes Myrna

  • 19 Augustus 2012 - 12:30

    Colinda:

    hoi heidi,
    nu we hier 35 graden hebben krijg ik steeds meer bewondering voor je.
    Ik zit heerlijk in de tuin in de schaduw en moet er niet aan denken om
    ook maar een pas te veel te zetten.
    het enige spannende dier dat ik hier heb is een grote kat die door de warmte ook niet
    onder de boom vandaan komt.
    Ik probeer me voor te stellen, met de beelden die ik van de uitzending ken, hoe het
    eruit ziet daar.
    het lijkt me super.
    geniet nog maar van alles daar en geniet vooral van je vrije dagen.

    groetjes uit den haag

  • 20 Augustus 2012 - 14:45

    Sasja:

    Hallo Heidi!

    Doe mij ook zo'n aap die de was afhaalt!! En het leren netjes op te vouwen, dat doen we hier wel, hahaha!!
    Geniet je lekker even van de rust momenten die je hebt, en daarna mag je weer aan de slag.
    Maar ik denk dat voor jou de dagen om zullen vliegen zo, vroeg opstaan en hard werken.
    Hier ook lekker warm. Tempo gaat met alles iets naar beneden.
    Ik vind het erg leuk om elke keer weer je belevenissen te lezen, maar ik zou niet met je willen ruilen.
    Laat mij die 2 huis-tijgers maar verzorgen, daar heb ik genoeg aan.

    Vanavond gaan wij lekker frietjes eten, met een frikandel speciaal (!!!!) erbij, heb er nu al zin in!
    Ik zal aan je denken, hihi!

    Lieve groet uut Laot'm van ons allemaal!

  • 20 Augustus 2012 - 14:45

    Sasja:

    Hallo Heidi!

    Doe mij ook zo'n aap die de was afhaalt!! En het leren netjes op te vouwen, dat doen we hier wel, hahaha!!
    Geniet je lekker even van de rust momenten die je hebt, en daarna mag je weer aan de slag.
    Maar ik denk dat voor jou de dagen om zullen vliegen zo, vroeg opstaan en hard werken.
    Hier ook lekker warm. Tempo gaat met alles iets naar beneden.
    Ik vind het erg leuk om elke keer weer je belevenissen te lezen, maar ik zou niet met je willen ruilen.
    Laat mij die 2 huis-tijgers maar verzorgen, daar heb ik genoeg aan.

    Vanavond gaan wij lekker frietjes eten, met een frikandel speciaal (!!!!) erbij, heb er nu al zin in!
    Ik zal aan je denken, hihi!

    Lieve groet uut Laot'm van ons allemaal!

  • 20 Augustus 2012 - 16:30

    Rita:

    Hallo Heidie,wat een mooi verhaal weer!
    Het lijkt me zwaar maar ook fantastisch mooi
    om dit alles van zo dicht bij mee te mogen maken.
    Zoveel mooie dieren en zo dicht bij de natuur is
    natuurlijk een onuitwisbare ervaring die op je netvlies
    blijft kleven.

    Blijf genieten en laat ons meegenieten,dankjewel
    Hartelijke groeten Rita.

  • 20 Augustus 2012 - 22:40

    Anke:

    Ha Robinson, alles onder controle daar met alle beesten en loslopende apen??? want 2 uur opgesloten zitten is best wel lang. Hebben die apen jullie mooi te pakken gehad. Hoorde van Nico dat je woensdag naar een onbewoond eiland gaat. Vergeet in ieder geval niet een fles met kurk en een stuk papier mee te nemen. Mocht het inderdaad overleven worden kun je altijd die fles met de stroming richting Giesbeek/Angerlo sturen. Zit nu alweer te wachten op je volgende verslag, zo leuk al die verhalen zie je dan helemaal voor me dat je weg rent, omkijkt en dan zo'n 'aap achter je die denkt dat je wilt spelen, spannend hoor.
    Geniet er nog even van voordat je het weet ben je weer terug. En 1 ding kan ik je verzekeren in Giesbeek gaat alles goed, live gezien en gehoord van Nico. (Hij zag er goed uit)
    Groetjes en heel veel liefs uit het warme Angerlo van Henk, Anke, Vera uit Amsterdam en Lissa uit Casville U.S.A.
    P.S. gaat heel goed met Lissa


  • 25 Augustus 2012 - 16:28

    Diny Stuart:

    Hallo Heidi, wij zijn gister avond terug gekomen van 4 weken heerlijk Zeelands weertje, vanmorgen echt genoten van je belevenissen bij de aapjes.zo te lezen is het hard werken en dan bij die hitte, en hier maar piepen als de barometer richting 30 graden loopt. geniet nog van je laatste week want je zult die kans niet snel weer krijgen.We hopen je binnenkort veilig op Giese bodem te zien en wensen je een mooie terugreis met vast een koffer vol geweldige indrukken. Heel veel liefs van omeCo en tante Diny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

heidi

Hallo Allemaal, Leuk dat je komt kijken wat ik te melden heb over mijn vrijwilligersreis naar het opvangcentrum Tasikoki in Sulawesi. Ik hoop dat ik de gelegenheid krijg om jullie op de hoogte te houden van alles wat ik mee ga maken. Laat vooral ook wat van jullie horen! Liefs Heidi

Actief sinds 08 Maart 2012
Verslag gelezen: 554
Totaal aantal bezoekers 9410

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2012 - 09 September 2012

Mijn eerste vrijwilligersreis

Landen bezocht: