Nog 1 week te gaan als vrijwilligster - Reisverslag uit Bitung, Indonesië van heidi riele - WaarBenJij.nu Nog 1 week te gaan als vrijwilligster - Reisverslag uit Bitung, Indonesië van heidi riele - WaarBenJij.nu

Nog 1 week te gaan als vrijwilligster

Blijf op de hoogte en volg heidi

24 Augustus 2012 | Indonesië, Bitung

Nu ik dit type, heb ik nog 1 week te gaan als vrijwilligster.
Het is nog steeds zwaar alhoewel ik me nog meer aan het tempo van Indonesie heb aabgepast plan plan (rustig aan)
Vooral het browsen (plukken van gras enz) voor de beesten is erg zwaar en het afzagen van takken voor de vogels en koeskoes en de bananenbladeren voor het verpakken van het fruit van de Oerang Oetangs.
Je merkt aan iedereen die hier al 3 weken of langer is dat het energiepeil begint af te nemen en het nog zwaarder wordt.
Inmiddels ben ik al 3 kilo afgevallen, pas ik straks wel weer in mijn oude kleding van Regardz ha ha.
Laatst hebben we de film Green gezien dat gaat over een Oerang Oetang die gered is uit een ontbost oerwoud en teugblikt op zijn leven voor en tijdens de ontbossing , als jullie tijd hebben dan moeten jullie even kijken, het is heel indrukwekkend en zet je aan het denken over het kopen van producten waar palmolie in zit.
Het laat zien dat voor de aanplanting van palmolie grote delen van het prachtige oerwoud wordt weggekapt en de Oerang Oetangs geen plek meer hebben om te leven.
Door de aanplant van palmbomen voor palmolie kan daarna niets meer groeien omdat de grond totaal uitgeput is.
We zijn ook bij de fabriek van Willie Smits geweest (de man van de reunie) de oprichter van dit rescue en education centre.
Hij heeft een fabriek waar van ander palmbomen die niet de grond uitputten in eerste instantie suiker gemaakt wordt en daarnaast rum, bio ethanol en als laatste meubels, deze fabriek is helemaal zelfvoorzienend, dus een prachtige oplossing voor de natuur hier. De grond kan daarna gewoon gebruik worden voor nieuwe aanplant of andere bomen.
Afgelopen week zouden we naar een onbewoond eiland gaan alleen was er op dat moment een feestje van de lokale bevolking en waren er maar liefst 400 mensen.
Die wilde natuurlijk allemaal op de foto, maar daarna zijn we toch maar naar de andere kant van het eiland gegaan.
Daar hebben we gesnorkeld in ongelofelijk helder water en genoten van de prachtige zonsondergang en opgang.
We hebben vissen gebakken op een vuurtje en eieren gekookt in een bamboestam dus toch nog een beetje robbinson gevoel.
Later zijn we nog naar een lokale markt gegaan, daar werd alles verkocht van groenten tot gebakken vleermuizen en tot mijn grote verbaxzing zelfs hond!!! Dit zijn geen leuke dingen om te zien als je thuis een hondje hebt die je mist. Ik zag zelfs eenzak en daar stak alleen een snuit uit van een varken, ik dacht dat hij al dood was maar toen zag ik de zak zachtjes op en neer gaan dus hij leefde nog.
Ik heb daar toch echt moeite mee om dat te zien, dan ben ik blij dat we hier vegetarich eten. Het eten van rijst en noedels bevalt me nog steeds goed, sommigen hebben er genoeg van maar ik vind het nog steeds lekker. Nou voorlopig zijn jullie weer op de hoogte, ik moet zo weer aan de slag en de Makaken verzorgen.
Bedankt voor julllie lieve berichtjes, fijn om te lezen!!! Hoor ik ook nog een beetje hoe het bij jullie gaat.
Lieve groetjes,
Heidi
p.s. ik heb er nog foto's bijgevoegd!

  • 24 Augustus 2012 - 04:55

    Cheryl:

    selamat pagi Heidi ja zult wel denken wat is die vroeg maar ik werd wakker omdat ik even naar de wc moest. En ik even snel op mobiel toen zag ik dat je wat had geschreven. Ik kan me voorstellen dat het nu zwaar begint te worden maar meid ik heb en blijf RESPECT voor je hebben verlopig heb je er al 3 weken opzitten en je laatste week is nu begonnen bagus(mooi) dat je het hebt gedaan en dat pakken ze je niet meer af. Na 4 weken intensief bezig te zijn bij je wel aan rust toe. En de laatste week moet je maar zo denken heerlijk genieten van al het lekkere eten en de omgeving waar je na toe gaat en lekker plan2 doen. Meid ik ben vreselijk trots op je ik ga nog even slapen en spreek je gauw weer Jezus wat vliegt de tijd voorbij. Straks ga ik het even goed lezen ben ik nu nog te duf voor tot later. Voorzichgtig kijk uit en pas goedop je zelf. Liefs Cher xx

  • 24 Augustus 2012 - 07:02

    Elmavanyren@hotmail.com:

    Beste Heidi,
    Prachtig je ervaringen en verhalen! Ook wel weer lekker als je straks terug bent hoor, het hondje is niet de enige die je mist :)
    Ook heel benieuwd naar alle dingen waarover je niet schrijft, kortom nog een hele fijne week en daarna lekker ontspannen en dan ....tot gauw!!
    liefs JLV

  • 24 Augustus 2012 - 08:23

    Willemien (ex- Collega Essent Arnhem):

    Lieve Heidi,

    Selamat pagi en apa chabar? Ik was ontroerd, jouw prachtige verhalen te mogen lezen en vind het geweldig dat je mijn roots hebt bezocht.
    In het bijzonder, Heidi, is het fijn om te horen dat je opgeknapt bent en als vrijwilligster werkt. Dit is toch fantastisch!!
    Nonna manis, ik hoop dat je nog van heel veel dingen gaat genieten en je hebt me/ons heel wat te vertellen, straks bij ons etentje in Arnhem. Ik kijk ernaar uit!

    Verder wens ik je nog hele fijne en onvergetelijke dagen in het verre oosten!!

    Veel liefs en een hele dikke hug van mij, Willemien XXXXX

  • 24 Augustus 2012 - 08:56

    Joyce:

    Hoi Heidi,

    Prachtige verhalen maar soms lijkt het wel een 'werkkamp' zeg! Pfff wat moet jij hard werken en dat in enorme temperaturen. Wat zal dat straks bij ons meevallen qua werkdruk!
    Geniet nog lekker van je laatste week, je afscheid straks en de terugreis.
    Tot snel. Joyce

  • 24 Augustus 2012 - 09:00

    Heniekpenkie:

    Hallo lieve vriendin van mij. Wat ben ik trots op jouw uitdaging. Je hebt het bijna volbracht en dan op naar een mooie week vakantie ( uitrusten ). Hier in Nederland ben je al jaren bezig af te vallen en tijdens je verblijf in Indonesië lukt het gewoon. Wat je hier doet met sporten ( zweten ) doe je daar gewoon op je werkvakantie. Ik denk dat deze 5 weken je voor altijd bij zullen blijven en je ( nog sterker ) zult maken. 5 weken zonder luxe, man, kinderen,familie, vrienden en je dagelijkse beslommeringen. Het is nooit verkeerd dit alles een tijdje te moeten missen. Als je terug bent zul je anders tegen je leven aankijken. Je minder druk maken over de dagelijkse dingen en nog meer genieten van de zaken als : je gezin, de vrijheid, de luxe en vooral van de mensen om je heen. Nico, Sriyan en Aron zullen ongetwijfeld uitkijken naar het moment dat je vliegtuig weer veilig landt op Schiphol. Ook zij hebben de ontbering ervaren om 5 weken zonder vrouw en moeder door te komen. Voor hen natuurlijk hetzelfde complimenten als voor jou, ze hebben het toch maar samen geklaard. Ik zal ook blij zijn als je er weer bent. Je ziet elkaar niet elke dag maar als je dan 5 weken niet met elkaar kunt praten besef je pas het gemis. Heidi maak het karwei af en geniet van je vakantie. Ik zie er naar uit je verhalen te horen, je weer te zien zwoegen in de sportschool en met ons 4en te relaxen in de sauna. Tot over 2 weken
    Henk

  • 24 Augustus 2012 - 19:41

    Ankiepankie:

    Hi Heidipeidie,
    Ik sluit mij helemaal bij bovenstaand verhaal van Henk aan. En ik ben nog steeds 'apetrots' op je dat je dit grote avontuur hebt aangedurfd. Nog even 1 weekje ploeteren en zweten en dan lekker relaxen en genieten. Klinkt nu net zo dat je de anderen weken niet zou hebben genoten. Maar natuurlijk wel maar op een hele andere manier. Het is wel een mooie bijkomstigheid dat je dan ook nog een afvalt. Niet te veel afvallen hoor anders herken ik je straks niet meer. Heel veel liefs en een dikke knuffel van Anke

  • 25 Augustus 2012 - 14:06

    Myrna:

    Mooie verhalen! Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Je hebt straks heel wat te vertellen. En word je nu vegetarier?
    Sterkte met de laatste week zwoegen. Straks nog lekker genieten van een week echte vakantie!

    Groetjes Myrna

  • 25 Augustus 2012 - 17:33

    Diny En Frans Drempt:

    Hoi Heidi,

    Wij hoorden van Nico dat je in Indonesie zit en dat wij alles op de site kunnen volgen.
    Wat knap om daar alleen naar toe te gaan.

    Wij vinden het leuk om je belevenissen te lezen en wensen je nog een hele mooie tijd in Indonesie.

    Groetjes Frans en Diny Drempt

  • 25 Augustus 2012 - 17:53

    Brgitte Eijkelkamp:

    Hoi Heidi

    Wat gaat de tijd snel!

    Je verhalen zijn prachtig, elke keer ben ik weer benieuwd wat je nu weer mee maakt.
    Nog een weekje flink werken en dan even relaxen. Je hebt het verdiend!

    Pas goed op jezelf, geniet er van,
    nog even en dan mag je weer naar jouw mannen!

    lieve groetjes,
    Chris en Brigitte

  • 26 Augustus 2012 - 13:04

    Te Riele:

    Lieve Heidi,
    Wij hebben een stukje gemist weet niet waar het doorkomt, volgens Nico stroomstoring. Nu weten we hoe jij het maakt en dat je een volhouder bent. Heb grote bewondering voor je om alles tocht weer te relativeren naar normaal. Wij missen je hier maar dat brengt het weerzien alleen maar vreugde toe.
    Dus jij doet het daar nog even alleen en wij hier maar denken wel altijd aan jou. Heel veel sterkte met de laatste loodjes geniet er van want dit beleef je nooit meer. De jongens doen het hiet ook nog welgoed wat zul je gewardeerdt worden als je terug bent haha. Denk er aan ze vergeten ook gauw. Lieve meid heel veel sterkte en lieve groeten van de te Rieletjes uit Zutphen. HVJ

  • 27 Augustus 2012 - 16:08

    Sriyan:

    Hallo mam,
    Ik kam nu eindelijk lekker van mijn vakantie genieten,
    En nog 1week er tegen aan gaan, dus nog even sterk blijven,maar dat ben jook wel!
    Vrijdag ga ik eindelijk maar mijn school voor kennis making gesprek met de leerlingen,
    Het word vast leuk!
    Voor de rest gaat het goed met mij, enig doe het lekker rustig aan.
    Ik hoop nog wat van je te horen,
    Liefs Sriyan

  • 28 Augustus 2012 - 02:34

    Henny:

    Ha die Heidy
    Kom je ook gauw hier? Het is hier prachtig, lekker rustig, heerlijke salade en mooie visjes. Vandaag gaan we t eiland verkennen. Misschien gaan we nog verkassen maar dat laten we
    wel weten. Groet

  • 28 Augustus 2012 - 09:19

    Rita:

    Nou Heidie kan me voorstellen dat de energie op raakt!
    Het zijn intensieve dagen en behoorlijk warm,dus lang genoeg zo.
    Straks nog even relaxen zonder verplichtingen:) Geniet ervan.

    Hier is het weer zo wisselvallig dat we niet aan een zomer gevoel wennen.
    Maar dat zijn we ook al weer gewend:)
    Tot het volgende verslag hartelijke groeten Rita.

  • 30 Augustus 2012 - 14:17

    Raymond En Henny:

    Hoi Heidi, nou we zitten gewoon in het Bunaken resort op je te wachten vrijdag. Groetjes en een goed afscheid op Tasikoki, Raymond en Henny

  • 30 Augustus 2012 - 14:22

    Henny:

    Ha. Hoe laat ben je hier morgen?

  • 30 Augustus 2012 - 20:13

    Henk En Yvonne:

    Hoi Heidi, vol bewondering lees ik jou ervaringen, ik doe je het niet na, nog even de laaste loodjes en dan een weekje genieten en vooral ontspannen na al dat zwoegen.
    We zijn onzettend trots op je, dat je dit avontuur durfde aan te gaan, zo in je eentje.
    We hopen dat je een leuke week beleefd en we zijn benieuwd naar al je verhalen en foto's.
    Pas goed op je zelf. Groetjes Henk en Yvonne


  • 31 Augustus 2012 - 11:52

    Saviëlle:

    Hoi Heidi,

    Wat leuk om allemaal te lezen, maar zoals ik zie is het wel hard werken! Ben erg benieuwd naar je overige verhalen, tot snel!

    Liefs Saviëlle

  • 31 Augustus 2012 - 12:51

    Sasja:

    Ha schone zuster!!

    Ben je de laatste uurtjes al aan het aftellen?
    Zal je reisverslagen wel gaan missen, het leest zo lekker weg!

    Ga lekker genieten van je welverdiende vakantie die er nu aan zit te komen!!

    En doe je de dolfijnen de hartelijke groeten van mij?

    Liefs uit Lathum

  • 31 Augustus 2012 - 14:38

    JLV:

    Lieve Heidi!!!

    Nu (na een waarschijnlijk moeilijk afscheid) begin je aan een wel echt verdiende vakantie!! meid geniet ervan en dan zien en spreken we elkaar na mijn vakantie?!
    Heel veel lieve groetjes en geniet ervan, want voordat je het weet zit je weer hier in de regen, wind, kou, enz, enz,
    doei doei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    p.s. voor de mannen thuis: nog ff doorbijten en dan is ze er weer!!! Wel goed ook van jullie hoor :-) !!
    grt!

  • 01 September 2012 - 14:19

    Ruben En Jacqueline:

    Hoi Heidi,

    Geweldig mooi en goed werk wat je doet!!!!
    Veel succes voor de laatste loodjes................


  • 01 September 2012 - 23:18

    Marion:

    hallo heidi
    hoorde pas dat je op reis was en dat voor de bloemist uit het dorp hoor graag je verhaal als je terug bent en dit verdient natuurlijk een bloemetje dat komt goed nog een fijne vacantie tot gauw weer groetjes marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

heidi

Hallo Allemaal, Leuk dat je komt kijken wat ik te melden heb over mijn vrijwilligersreis naar het opvangcentrum Tasikoki in Sulawesi. Ik hoop dat ik de gelegenheid krijg om jullie op de hoogte te houden van alles wat ik mee ga maken. Laat vooral ook wat van jullie horen! Liefs Heidi

Actief sinds 08 Maart 2012
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 9401

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2012 - 09 September 2012

Mijn eerste vrijwilligersreis

Landen bezocht: